Friss : Minek nevezzelek? |
Minek nevezzelek?
f1-live.hu 2011.08.23. 14:57
Egy sikeres hollywoodi produkcióhoz kell egy jó sztori, egy hős, egy gazember és megfelelő mennyiségű támogatás. Az utóbbi időben a Forma-1 is igyekszik hasonló termékeket előállítani.
A versenyzőkre aggatott becenevek nem csak a pilóták gyors azonosítását és a legendateremtést szolgálják – a csapatok szponzorai és a marketing lehetőségek egyaránt fontos tényezők.
Professzor, Oroszlán, a Vörös Báró és Maestro – néhány becenév a Forma-1 történetéből, melyek egy-egy versenyzőre ragadtak rá.
De mi a helyzet napjainkban? Van-e a jelenlegi mezőnyben olyan karakteres figura, akinek jellegzetes, egy-egy tulajdonságot szimbolizáló becenevet lehetne adni?
A McLaren jó úton halad, hogy a legendás Senna-Prost pároshoz hasonló történetet építsen a versenyzői köré. És ez nem véletlen. Bármennyire tűnik is mellékesnek egy-egy ilyen becenév, a szponzorok kifejezetten díjazzák, ha a támogatott csapat pilótái egyedi jelzőkkel bírnak.
Jenson Button-ra remekül illik a kifinomult brit eleganciát megtestesítő úriember szerepe, akinek a vezetési stílusa is passzol az elképzeléshez. A McLaren sportosan elegáns öltönyeiről híres szponzora is szívesebben viszi Button-t egy-egy áruházmegnyitóra, mint Hamilton-t. Szintén Button jól ápolt arca köszön vissza a sampon reklámokból.
A Guardian már addig ment, hogy a Magyarországon aratott győzelem után egyszerűen „The Teacher” (Tanár) becenévvel illette a brit versenyzőt, aki mindenkinek feladja a leckét a változó körülmények között zajló versenyeken. Button finoman bánik a gumikkal, annyira hajt csak, amennyire az adott helyzet kívánja: már kész is Prost reinkarnációja.
És Hamilton? Ő a rosszfiú. Beszól a bíráknak Monacóban, mindenáron előzni akar és senkit sem kímél. Nem tervezget, nem kalkulál. Csak az első hely, csak azt szereti. Ismerős? Bizony, sokan vannak akik Senna-t szeretnék, vagy legalábbis a brazil mentalitásának újjászületését felfedezni Hamiltonban.
Hamilton márciusban – 377 "menedzsermentes" nap után - jelentette be, hogy ezen túl Simon Fuller, az XIX Entertainment mögött álló sztárgyáros lesz a segítője. Fuller olyan márkanevek felépítésében vett részt, mint David Beckham, Jennifer Lopez, Lisa Marie Presley és a Spice Girls. Amíg Button Hugo Boss öltönyben pózol, addig Hamilton Reebok sportcipőt húz.
Sebastian Vettel magának gyártja az imázst: a szerény "menedzsermentes" srác; a legfiatalabb világbajnok, akinek mindig van ideje egy-egy jó poénra. Tudod, ő az a srác a közértből, aki ugyanolyan bevásárlószatyrot használ, mint bárki más. Herr „That’s what I’m talkin’ about”, vagy csak egyszerűen „Mr. Finger”. Kíváncsian várjuk, hogy mikor indul be a legendagyártó gépezet a német körül.
Végül itt van Alonso: az egyetlen kétszeres világbajnok a mezőnyben – bár lehet, hogy már nem sokáig. Briatore és Domenicali nem győzi hangsúlyozni, hogy a spanyol mindenkinél jobb, akivel valaha együtt dolgoztak. A dicséretek hatására az ember lassan azt is elhiszi, hogy ha Alonso soha többet nem nyerne futamot, akkor is ő lenne minden idők legjobb versenyzője. Banco Santander – Alonso-Ferrari: egy álom vált valóra. Már csak egy hozzá illő és eladható becenevet kell találni.
Azért valami mégiscsak sántít: valahogy ezek a mai becenevek és híres elődökkel történő összevetések még így is izzadságszagúak…
Mi lenne, ha mindenkit egyszerűen a nevén szólítanánk, és csak ennyit mondanánk: a versenyző, aki világbajnok akar lenni. Mert utóbbi mindegyikre igaz.
|