Friss : Vettel: "Apukám többet rágódik a dolgokon, mint én " |
Vettel: "Apukám többet rágódik a dolgokon, mint én "
fordította: Fanni 2010.09.26. 19:35
Sebastian Vettel határozottan a 2010-es egyéni címért hajt. A kiábrándító Belga Nagydíját már elfelejtette, az Olasz Nagydíjon szerzett 4. helyével megtartotta az esélyét a Vb cím megszerzésére. Vettel optimista, élvezettel fog versenyezni a Szingapúri Nagydíjon és megpróbálja életben tartani az álmát a címért. Elkaptuk a fiatal német pilótát a Marina Bay pályán, hogy megtárgyaljuk az eddigi idényét és a reményeit a vasárnapi futamról.
KÉRDÉS: Sebastian, 15-ből 7-szer sikerült megszerezned a pole pozíciót ebben az idényben, de csak kétszer nyertél. Agaszt ez téged?
Nem, mert mindig tudod, hogy valami miért történt és önbizalmat nyersz abból a tényből. Minden versenyt, amit a poleból kezdtem, saját történelme és drámája volt. Az igazából fontos dolog az, hogy amikor hazaérsz este képes vagy magadat látni a tükörben – nem számít, hogy mi volt a versenyen. Nagyon fontos, hogy őszinte legyél magaddal, ne próbálkozz jópofi lenni meg ilyesmi. Akkor könnyebben tudsz élni és a saját utadat tudod járni.
K: Úgy látom, hogy gyorsan túl tudsz a dolgokon lépni. Téged nem kísért meg, a ’Mi lett volna ha…’. Hogy csinálod ezt?
Ilyet nem mondtam! Szerintem apukám többet rágódik a dolgokon, mint én magam. Úgy értem, ha megértetted, hogy mi és miért történt, akkor el tudod fogadni a dolgokat. Például, első helyen versenyzel, majd a motorod elfüstöl. Természetesen tudni akarod, hogy miért történt. Azonnal felteszed magadnak a kérdést, hogy ez egy hiba volt vagy túl agresszív voltam. De ha egyikre sem találod meg a választ, megérted, hogy miért történt, aztán csak továbblépsz. Ez az egyetlen út, amivel az ilyen helyzeteket tudod kezelni annak érdekében, hogy a következő versenyen mindent beleadj. Szerintem, ha eléred a hegy csúcsát és a levegő egyre kevesebb, akkor is erősnek kell lenned. Érvelnék amellett, hogy nagyon sok versenyző van, akik hihetetlenül gyorsan vezetnek, és képesek elérni a végső céljukat, amit kitűztek. Ha eléred, csak az számít. Ha azt gondolod, hogy balszerencsés vagy – vagy bármi – akkor csak erre tudsz majd gondolni, és valószínűleg ez be fog jönni. Én nem gondolok ilyenre!
K: Néhány dolog ami ebben az idényben történt veled a fiatalkorú butaság számlájára írták. Hogyan reagálnál azokra a kritikusokra?
Úgy gondolom, sok dolog a csapaton belül történt, de nem a stílusom az, hogy kiteregessem a szennyest a médiának. Ha van egy probléma, akkor megpróbálom megoldani belsőleg. Nem a csapattársammal való kapcsolatra gondolok, hanem bármi, ami nem működik az autón, aminek kellene. Az autók a limithez épültek, így mindig van esély, hogy valami nem működik olyan tökéletesen, mint ahogy elvárjuk. Nem az az típusú ember vagyok, aki ujjal mutogat, majd mossam kezeim, ha gond van. Nem is az a fajta fickó vagyok, aki belesne abba a hibába, hogy azt mondjam, ’Győztem volna ha ez és ez nem történik’. Egy csapat vagyunk, együtt győzünk és együtt vesztünk. Ha nem győzünk, akkor kell lenni valami oknak. De soha nem vonnék senki felelősségre. Szerintem tudom, mi történt – ha valami történt. Sok pilótának volt hullámvölgye – beleértve engem is. Bevallom, csináltak két hibát – kicsi hibák, amiknek hatalmas ütközés lett a vége. Más pilóták is hibáznak, de az nem segít nekem, hogy Fernando Alonso – kétszeres világbajnok – kiütötte magát a versenyből Spaba vagy Lewis (Hamilton) Monzában, amikor azt hitte, van egy rés Felipe (Massa) mellett, hogy megelőzze, mikor nem volt. De ezek a dolgok nem változtatnak az én helyzetemen. Együtt kell élnem a hibáimmal, tanultam a hibáimból.
K: Ha visszanézel az eltelt 14 futamra, hány hibát tudnál mondani, amik tönkretették a futamod és hányszor voltál a műszaki hibák áldozata vagy épp a versenytársaid?
Csak egy futam van, ahol azt mondanám, hogy én voltam a hibás, hogy nem szereztem pontokat – Spa – és remélem ez volt az egyetlen. 14-ből egy verseny – Együtt tudok ezzel élni és vállalom, amit tettem. El akartam menni Jenson (Button) mellett, de egy kis hibát vétettem, ami hatalmas ütközést okozott. Van egy autónk, amivel nem tudtam az egyenesekben megelőzni a McLarent vagy a Mercedest, így kellett valamit tennem a fékekkel. Amikor ez történt eléggé gyors voltam, megláttam az esélyt és ki akartam használni. Sajnos nem jött össze – elveszettem a kocsi felett az uralmam és sajnálatos módon kiütöttem Jensont. Olyan kicsi hibák történnek és hatalmas ütközés lesz a végén. Idáig két versenyen nem láttam a kockás zászlót. Az egyik Ausztráliában volt, ahol hibánk volt az bal első kerékkel, a másik hely pedig Törökországban volt. Kitartok a véleményem mellett, hogy mi történt ott és még mindig azt állítom, mint az eset után mondtam.
K: Sokan hisznek abban, hogy megnyered az egyéni címet. Nem akarsz csalódást okozni nekik…
Határozottan nem. De őszintén, a legnagyobb ösztönzés magamtól jön. Az autóban te magad által vagy minden, és abban a helyzetben nincs a külső elvárásoknak helye. Gondolom megérted, hogy a pilótafülke egy magányos tér, és ez mind a saját kezedben van, hogy sikerrel jársz, aztán eldöntöd a céljaidat, majd megpróbálod elérni őket.
K: Tavaly Szingapúr után, két futamot nyertél – Suzukában és Abu Dhabiban. Ez a két verseny a te aduászaid?
Azt gondolom, hogy a következő pályák fekszenek az autóinknak, beleértve Szingapúrt is. Igazán szeretem ezt a futamot. Ez az egyik legnagyobb kihívás a pilótáknak, a koncentráció szempontjából. És Suzuka egy álom! Egy versenypálya, amit aligha lehetett volna jobbra csinálni. Korea mindenki számára ismeretlen. Nézegettük az alaprajzát. Brazília és Abu Dhabi is nekünk dolgozik. Tudjuk, hogy győzni tudunk és hogy mi végezhetünk a tabella élén. Ha képesek volnánk, hogy elérjük az optimumunkat a megmaradó versenyeken és bajnokokként fejezzénk be az idényt, az természetesen fantasztikus volna. Ha nem, akkor nem az utolsó 5 versenytől függött. Az, amit mások tesznek, arról nem tudunk semmit de azt hiszem, nagyon jó esélyünk van.
K: Jelenleg 5 versenyző áll harcban az egyéni világbajnoki címért. Egy éremrendszer alatt az esélyeid a címre meglehetősen karcsúak volnának. Hogyan látod ezt a perspektívádból?
Nos, minden rendszernek van proja és kontrája. Végülis azt gondolom, hogy a pontrendszer sokkal ésszerűbb. Igen, fontos, hogy futamokat nyerj, de az is fontos, hogy egyenletességet mutass egy hosszú idény alatt. Gondolok arra, mondjuk harmadik vagy ötödik pozícióban fejezz be egy versenyt - egy autóval az nem versengő azon a különös pályán - jó teljesítményként szintén tisztelni kellene. Egy éremrendszer keresztezné az erőfeszítéseidet.
K: Flavio Briatore nemrég azt mondta, hogy szerinte egy kicsit a gondolataidba merültél és azt ajánlaná neked, hogy többet kéne hallgatnod a belső érzéseidre…
Nos, Flavio elég közeli kapcsolatban áll Markkal, és Mark a közvetlen versenytársam és gondolom az tiszta, hogy támogatja őt. De nekem mindig jó kapcsolatom volt vele (Flavioval). Mindig elismeréssel bánt velem már a kezdetektől, még akkor is, ha nem éppen az élmezőnyben végeztem. De mindig vannak olyan emberek, akik azt gondolják, hogy mindig jobban tudnak ítélkezni. Láttuk őket, ahogy Spa után megpróbáltak vezetési leckéket adni. De az a tény, hogy én autóban vagyok - és ez így van jól.
K: Ki a legesélyesebb a Vb címre a vetélytársaid közül?
Mind a négyen. Ha a pontokra nézel, azt mondanád, hogy Mark vagy Lewis, így nekik kell megvédeni az előnyüket – és nekünk hármunknak kell abból az előnyből elvenni. Még 5 futam van hátra és az előnyük nem sok – szóval bármi megtörténhet. Fernando esetében, már kétszer szállt ki a cím megszerzéséből – és nézzük meg, most hol van. Úgyhogy igen, bármit megtörténhet. Emlékszel 2007-re, amikor Kimi (Räikkönen) egyértelműen látszott, hogy veszett ügye van és mégis sikerült a cím megszerzése neki?
K: Nem szerezted meg a 8. pole pozíciódat szombaton Szingapúrban, de az első sorból indulsz. Mik az elvárásaid a versennyel kapcsolatban?
Az autó jól működik – mindent minden hétvégén. Talán a gyors köröm középső szektora nem volt optimális, de tudok azon javítani. A legnagyobb kockázat az időjárás lehet majd. A pálya nagyon lassan szárad és kiemelkednek kiszámíthatatlan körülmények, ami azt jelentheti, hogy lottózunk egy utcai pályán. De nincs gond, ami a feltételeket illeti, nekünk megvan hozzá az erőnk, hogy az élmezőnyben versenyezzünk!
|