Red Bulletin
fordította: Piper 2010.06.08. 16:30
Piper fordítása ellopni TILOS
Ez a fordítás a német alapján készült, ami néhány helyen eltér az eredeti, angol interjútól. Például hiányzik a bevezető, bár abban főleg Seb karrierjéről írnak, és a helyszínről, ahol találkoznak vele. Ezenkívül a szerző megjegyzései sem voltak benne, ezeket angolról fordítottam. Próbáltam :) A dőlt betűs megjegyzések tehát a riportertől származnak, az én hozzáfűzni valóm dőlt betűs, és csillaggal jelölt. A kérdések előtt a K a könnyű míg a N a nehéznek besorolt kérdéseket jelenti. Az eredeti angol bevezetőből kimazsoláztam pár mondatot, főleg hogy később érthető legyen pár dolog... Íme:
Sebastian Vettel a hét csillagos Pan Pacific Hotelben reggelizik, Malajziában és egy magabiztos, nyugodt légkör veszi körül. Mellette ül az edzője, Tommi Parmakoski. Kétféle kérdést fogunk neki feltenni – könnyűeket és nehezeket -, és egy falat müzli után szól, hogy dobhatjuk az első kérdést. „Oké, kezdjük egy könnyűvel” - és húz egy kártyát.
(K)Mit csinálnál ma, ha nem jutottál volna be a Forma 1-be?
Seb: Nem könnyű kérdés! Tényleg nem tudom. Az érettségim még csak három és fél éve van meg. Akkor még nem érdeklődtem a nekem való egyetem után. Természetesen mindig az volt az álmom, hogy autóversenyző legyek, de sosem mondtam volna, hogy oké, úgyis versenyző leszek, lemondhatok az iskolai oktatásról. Mit tanultam volna? Valószínűleg gépipart, valami kézzelfoghatót, amit meg lehet magyarázni.
Szóval kevésbé érzelmi, humán...?
Igen, pontosan.
Tehát, ha te ma egy amatőr versenyző lennél, akkor magad tudnád szerelni az autódat?
Természetesen, a gokartban is ezt csináltam, és szerettem. Apukám és én mindig magunk szereltünk. Egy gépésznek ugyanezért egy versenyhétvégén 1500 Eurót kellett volna fizetni. A pénzt mi inkább új gumikba fektettük, és magunk javítottunk. Apa nagyon jó volt, de nem maradt mindig huszonöt, és nekem ki kellett vennem a részemet, ami teljesen rendben volt. Ez pilótának mindig tudnia kell, mi történik és mi ment tönkre, nem pusztán „kerekek” vagy „motor” vagy „autó”. Engem mindig érdekelt, hogy működnek a dolgok. Egy komplett Forma 1-es autó olyan összetett, hogy feltehetőleg nincs ember a pályán, aki minden részletét ismeri. A Red Bullnál sok ember dolgozik, és mind a maga szakterületének specialistája. Pont ez teszi olyan érdekessé: Az autó egy egyedi darab, páratlan, nem eladó, minden része összejátszik és hatással van egymásra, ez egy műalkotás. Néha fáj, ha egy pályán keményen igénybe kell venned, mert tudod, mennyi sok munka áll mögötte De másrészről pont ez a munkánk, és az autót pont ezért építették.
Vettelnek gondjai vannak a beszéddel, de két falat müzli között bátran húz egy másik kártyát.
(K)Te vagy az F1 leggyorsabb versenyzője?
Már megint egy nehéz kérdés. Természetesen az szeretnék lenni, de nem szeretem az ilyen jellegű kérdéseket. Annyi szakértő van odakint, akik biztos szomorúak lennének, ha ezt a kérdést nem válaszolhatnák meg. Szóval kérdezd őket. De világos, természetesen szeretnék a legjobb lenni. Ezért vagyok a Forma 1-ben. Csak még nem volt meg az alapom azzá válni.
(K)A legnagyobb élvezet, amit az ember a viselt nadrágban csinálhat?*
Az ember akár meztelenül is biciklizhet, nem? Lehetséges. Mindenkinek van valami, amit különösen szeret. Én szívesen mozgok. Természetesen nekem is szükségem van pihenésre, még akkor is, ha erre szabályosan kényszerítenem kell magamat. Általában nem vagyok az a típus, aki egy héten keresztül egy magányos szigeten napozik. Ez inkább egy rémkép a számomra. Én szívesen próbálok ki új dolgokat, új sportágakat, legszívesebben a barátaimmal, aztán egy finom vacsorával és tábortűzzel fejeződik be a nap.
*Ez tükörfordítás, a jelentése kb. Mit csinálsz a szabadidődben?
(K)Igaz, hogy te követed a Tour de France-t, mialatt az ergométeren edzel?
Ezt meg honnan tudjátok? Igaz. Néha jobb bent edzeni, mert az ember pontosabban szabályozhatja a terhelést. Még emlékszem, amikor tizenhárom évesen egy kis televízió volt a szobámba, az ergométer előtte, és amikor hazaértem az iskolából a Tour de France utolsó két óráját így követtem.
(N)Mi a félelem?
Egy hosszú szünet következik, mielőtt Vettel megválaszolja a kérdést.
Nagyon nehéz kérdés. Ott van egyszer a félelem bizonyos állatoktól, az én esetemben az egerektől...
… ez egy vicc, ugye?
Nem, igaz. Én tényleg félek az egerektől. De az igazi félelem... Én nem félek az autótól és attól, hogy gyorsan menjek vele. Sőt ha elszállsz, szokás szerint mondhatod: Valami eltört az autón, elkövettél egy hibát, de ez nem félelem, ez inkább „Shit!”, mert tudod, hogy most mi jön. Ettől még nem félsz jobban. A félelem... mondjuk így: Vannak bizonyos elvárásaid, és aztán csődöt mondasz. Vagy történik veled valami borzasztó, elvesztesz valakit, ez jobban leírja az én félelemérzetem. Ez inkább egy érzelmi dolog. Érthető egyáltalán, hogyan gondoltam?
(K)Igen. – Miért kereszteled el az autóidat?
Ez csak egyszerűen bekövetkezett pár éve. Ebben az évben „Luscious Liz”-nek hívják*, tavaly volt „Kate” és „Kate's Dirty Sister”, az azelőtti évben a Toro Rossónál pedig „Julia” volt.
*1. Az interjú május elején készült, amikor még Liz volt.
2. Sebastian Lizre a „sie” személyes névmást használta, ami ilyen értelemben nőkre, lányokra szoktak. Az autóra „es”-t használnak (Juliára ő is). Ezt magyarban nem lehet visszaadni, de fontosnak tartottam megjegyezni. :)
A nevek olyan hölgyekre vonatkoznak, akik... hmm... akiket személyesen ismersz?
Nevet, amikor látja, hogy hova megyünk a kérdések ezen vonalával.
Nem, nem. A nadrág nélküli viccre/szórakozásra gondolsz? Na, elmesélhetem a névkeresés folyamatát. Mindenekelőtt: Ennek egy szép névnek kell lennie. Olyannak, ami mögött megbújhat egy szép hölgy, akinek azonban van egy, hmm... vad oldala. Ami például nem működne, egy olyan név, mint... ahm, most elővigyázatosnak kell lennem... egy név, mint...
… Daisy?
Aztán majd lesz valahol kint egy igazán klassz Daisy, aki ezt olvassa és miattam sértve érzi magát. Ezt nem akarom. Ez az egész nem olyan fontos. A nevek legfőképpen annak a jelei, hogy minden ember munkáját az autón, amit nekem alkottak, mennyire megbecsülöm.
(H)Elvesztetted a humorodat?
Honnan vetted ezt?
A nyomás nőtt. Te már nem a F1 legfiatalabb pilótája vagy, hanem egy egészen komoly címvárományos.
Igen, de ez csak azt mutatja, hogy nőttek az elvárások, mert mi az előző évben jó munkát végeztünk. Ez egy inkább egy bók. A legfontosabb, hogy az ember sose felejtse el, miért van itt. Én nagyon boldog és büszke vagyok, ahogy a Forma 1-ig eljutottam. Múlt decemberben meglátogattam egy gokart versenyt. A fiúk és a lányok sem tekintettek engem egynek maguk közül, csak egy embernek, aki ellen az ember versenyzik. Számukra én egészen más voltam, egy Forma 1 versenyző. Ettől nagyon különösen éreztem magam. Nem voltam sokkal idősebb, mint a srácok. Ez azonban azt mutatja, hogy ők milyennek látják a helyzetedet. Szerintük én megcsináltam, elértem a piramisuk csúcsára. Természetesen az évek során bekúszik egy rutin, vezetsz a pályán mint más az irodában. A versenyzés a munkám, de nem gondolod, hogy „Wow, menő, Forma 1!”, ha mész egy selejtező kört. Ennek ellenére: Nem veszítheted el a lelkesedésedet és mindenekelőtt sosem szabad elfelejtened, honnan jöttél, nem számít, mit csinálsz. A kérdésre visszatérve: nem vesztettem el a humorérzékem és nem tervezem, hogy valaha megteszem.
(N)Mibe került neked tavaly a VB-cím? Elhibáztad?
Ez a kérdés előszöri készteti szemöldökráncolásra mosolygás helyett.
Ha az ember visszatekint az előző évre, egy nagyon, nagyon jó szezont láttunk, ami egészen máshogy kezdődött, mint az ez évi. Azt a célt tűztük ki magunknak, hogy futamokat nyerjünk és világbajnokká váljunk, de ez természetesen mindig függ a saját autótól és a konkurenciától. Előző évben nagyon erősek voltunk. Egyetlen dologba került nekünk a cím? A legvalószínűbb a dupla diffúzor, ami egy másik csapatnak (megj.: Brawn) egy hatalmas kezdeti előnyt hozott, mielőtt a többiek erre reagálhattak volna. Magán a pályán mi mindig megfelelő munkát végeztünk. Igen, mi elkövettünk hibákat, igen, voltak tévedéseink. Reálisan szemlélve: Az emberi tévedések normálisak, ezeket sosem tudod teljesen kizárni. Ezért is nem hibáztuk ezt el. A hibák fontosak voltak, mert ezekből tanulhattunk. Nézünk vissza, ötször nem értünk a célba, ez nem volt a legjobb dolog.
(K)Ki Gerhard Noack?
Ő egy férfi, aki fiatalként vett magának egy gokartot és azzal akart menni. Anélkül, hogy most tiszteletlen lennék: ő nem volt túl jó a kormánykerék mögött. Ezt ő is felismerte. És észrevette, hogy ez a fiú, Michael Schumacher sokkal gyorsabb volt, egyébként viszont nincs elég pénze egy sikeres karrierhez. Szóval ő úgy döntött, hogy segít neki. Az egészen korai években, nagyjából 15-16 éves koráig Gerhard nagyon sokat segített neki: Ő utazott vele, a gépészeként dolgozott, szponzorokat keresett, egy igaz apafigura volt, mert mindig ott volt neki. Amikor Michael a gokártozásból átment a Forma-sportba, az ő szerepe kisebb lett, de ő még mindig ott volt. Egyébként neki volt egy saját gokartpályája Kerpenben, ami egyébként még mindig megvan. Szerencsére mentünk egy versenyt Kerpenben a karrierem korai szakaszában.Ő megnézett minket, eldöntötte, hogy segít, és attól kezdve mi az ő csapatában autóztunk.
Akkoriban a mi költségvetésünk gyenge 5000 Euróra rúgott, nagyon szívesen fogadtuk tehát a segítségét. Ő addig az évig kísért minket, amíg a Red Bull keresztezte az utunkat. Ő tényleg hatalmasat segített rajtunk. Rengeteg ember ígér segítséget, de amikor ténylegesen pénzről lenne szó, hirtelen nagyon csöndesek lesznek. Amikor hét, nyolc éves voltam a versenyeimet tudtuk finanszírozni, de mást nem. Olyan gyerekességekre, mint csapat öltözet, nem volt költségvetésünk. Eztán jött Gerhard, és mint egy első ajándékaként – úgy emlékszem rá, mintha tegnap történt volna -, kaptam egy eredeti Tony-Kart-Team pólót. Ez olyan menő volt! Ő nem volt fukar, ellenkezőleg. Vett ezt, vett azt, egy nagyon nagyvonalú ember és egy meghatározó figura az életemben. Ő egyrészt a kisfiút kis ajándékokkal motiválta, másrészt nagyon komolyan foglalkozott a karrierem finanszírozásával, és mindenekelőtt segített nekünk megtalálni a Red Bullt, ami utólag tekintve, döntő tényező volt minden későbbiben.
(K)Mit jelent a hosszú haj?
Azt, hogy a fodrászom meghalt. Nem! Korábban a szezon kezdete előtt mindig levágattam a hajam, de ezúttal meghagytam a téli fazont, csak egy keveset ritkították meg.
(N)Utálsz veszíteni, igaz?
Könnyű. Természetesen! Következő kérdés.
(N)Veszekedtél valaha Christian Hornerrel vagy Helmut Markóval (a két meghatározó személyiség a Red Bullnál)?
Attól függ. Amikor én egy teljesen más állásponton vagyok, nyomatékosan képviselem azt, ahogy magától értetődően Christian vagy Helmut is teszi. De a tónus mindig békés és udvarias marad. Hogy őszinte legyek: Mindkettejükkel remekül kijövök. Ezért nem is mondanám, hogy veszekszünk. Inkább értekezéseknek nevezném ezeket. Egyetlen hangos szóra sem emlékszem.
(N)Túl korán túl sok szex volt?
Vettel szándékosan félreértelmezte a kérdést, hangosan.
Ez az, ahogy te érted? Ah, oké. „Túl korán túl sokat kaptál?” Nem. Mindenkinek, aki nyerni akar, a siker egy drog. Többet és többet akarsz, minél hamarabb, annál jobb. Én csak magamról és a saját csúcsra vezető utamról tudok beszélni – vagy ahogy nevezni akarod -, de ez állandóan felfelé és lefelé ment, a magasságok után mélységek következtek és fordítva. Fázisok mentek olajozottan, aztán valami elromlott: Nem volt eredmény, egy hiba tőlem, nincs költségvetés, ez mind előfordult. Talán a karrierem kívülről mindig rózsásnak és gördülékenynek látszott, mindig boldognak, mindig sikeresnek, problémák nélkül, de a kulisszák mögött ez néha nagyon-nagyon máshogy festett. Emlékszem a napra, amikor apukám a szezon elején kapott egy hívást: „Nincs költségvetésünk.” Azt gondoltuk: Ennyi volt, kezdhetünk összepakolni.
Aztán volt egy lehetőség, mehettünk az első futamon, az eredmények jók voltak, egyik követte a másikat és az egész szezont tudtuk fedezni. Ez tényleg nem volt könnyű. Másrészről: Fontos, ezeken a szakaszokon átmenni, mert ezek erőssé tesznek. Túl korán túl sok. Én nem hiszem. Igen, nagy lépéseket tettem. Igen, én ezeknél mindig a legfiatalabb voltam. De én ezekhez mindig elég idősnek éreztem magam és mindig kész voltam hozzájuk tanulni. Én sosem abból indultam ki, hogy egészen magasról kezdtem. Persze mindig arra vártam, hogy mi, én, az egész csapat, egy bizonyos idő után egészen a tetején álljunk. Ha ezt nem csináltuk meg, akkor valahol egy hibának kellett lennie. Csak az lehetett a célunk, hogy ezt a hibát megtaláljuk, korrigáljuk és a helyzetet a saját javunkra fordítsuk.
Ha te idén megnyered a Világbajnokságot, te lennél a legfiatalabb bajnok a Forma-1-Történelemben. (A rekorder jelenleg Lewis Hamilton, aki 2008-ban 22 évesen és 301 naposan nyerte el a címet)
Igen, egy pár nappal, vagy valami ilyesmi. Hogy én ezzel a legfiatalabb vagy a legidősebb világbajnok lennék, az teljesen mindegy. Ami számít, az a világbajnoki cím. Az jelent nekem valamit. Ez így hibás: Az igazán sokat jelentene nekem. Ha én akkor a még a legfiatalabb is lennék – jó, de tényleg ez az utolsó, ami miatt aggódok.
Ez a leglassabb tál müzli, amit valaha ettél?
Igen, szinte biztos. Nem is ízlik különösebben. - Mi a következő?
(K)Te egyáltalán nem vagy német, igaz?
Az útlevelemben az áll, hogy német vagyok, úgyhogy attól tartok az vagyok. Nekem nincs ezzel problémám, és persze azzal sincs problémám, ha az emberek a származásomból viccet csinálnak. A legtöbbjüknek igaza van. Csupán az előítélet, hogy nekünk németeknek nincs humorunk, igazságtalan. Biztos vagyok benne, hogy a világ minden országában van több vagy kevesebb vicces ember, és a felosztásban nem nagyon különböznek. Néhány németekkel szembeni előítéleten még én is nevetek. Például biztos vagyok, hogy sok angol azt hiszi, Németországban még mindig minden ember márna frizurával* rohangál. Bizalmasan elárulom: A hajviseletek Németországban nem különböznek nagyon a Nagy-Britanniaitól. Oké, van néhány szokatlan darab nálunk, de ezeket az ember valószínűleg máshol is megtalálja. Ha minden ország egyforma lenne, az unalmas lenne. Hogyan cikiznék akkor egymást?
Közeledik az idő, amikor mennünk kell, mert Sebastian egy futam előtti sétára hivatalos, de úgy látszik, jól érzi magát, úgyhogy felteszünk még neki pár kérdést. Amellett, ő nem igazán halad a müzlijével. Oké – mondja – még egy könnyűt.
*elől rövid, hátul hosszabb frizura, "Bundes Ligás" hajviseltnek is szokták hívni
(K)Do you ever pig out …?
Mit jelent ez pontosan?
Gyorsétellel tömni magadat, hamburger, chips, sör...
Ah, oké! Igen, néha. Elkapja a szemben ülő edzője, Tommi pillantását.
Szóval... úgy vélem... nem sokszor. És nem túl sokat, a gyorskaja nem tesz jót neked. Egyszer vagy kétszer egy évben nem öl meg, de ha hetente egyszer ilyen anyagokat viszel a szervezetedbe, akkor problémáid lesznek. Egy vidám este után a barátokkal előfordulhat, hogy késő van és mi beugrunk egy gyorsétterembe, ami még nyitva van. Ez is ki van találva ezeken a helyeken: hogy az emberek késő éjjel beugranak oda, és túl sok, túl zsíros, túl sós ételt vásárolnak. Látom benne a kikapcsolódást. Ameddig nem válik megszokássá, nem fog megölni.
Vettel növekvő megvetéssel nézi maga előtt a müzlit, és csak kevergeti a maradékot. Mondhatok neked valamit? - kezdi. - Ez kétségtelenül a legrosszabb müzli, amit valaha ettem. Borzalmas az íze. Ráadásul ez már nem is müzli tejjel, ez mindkettő. Müzlisár. - Mi van még?
(N)Vannak gyengeségeid?
Nem szívesen beszélek magamról, erősségekről vagy gyengeségekről. Természetesen vannak gyengeségeim. Nem vagyok erre különösen büszke. Én hihetetlenül makacs tudok lenni. És türelmetlen: mondjuk az utcai forgalomban, ha előttem egy ócskaságot vontatnak. Ott teljesen ki tudok akadni! A pályán is hajlamos vagyok a türelmetlenségre, de erre valószínűleg az is rátesz, hogy nekem nincs annyi tapasztalatom, mint a többi pilótának. Vannak még egyéb gyengeségek, de talán célravezetőbb volna más embereket megkérdezni, akik ezt jobban meg tudják ítélni. Oké, utolsó kérdés.
(K)Mesélj nekünk egy viccet!
Ez nem jönne ki jól. Vagy valami nadrág nélküli lenne. A kérdés a viccről sok interjúban előfordul: „Te egy vicces srác vagy, gyerünk, mesélj egy viccet.” Általában szeretem a vicceket, de én nem vagyok egy stand-up, hogy „oké, kezdjük!”. A jó humor inkább a szituációból jön, valaki mond vagy tesz valami vicceset vagy lehet egyszerűen egy jó beszólás. Az ember csak egyszer él, ezért fontos, nevetni, amikor csak lehet.
2010. május, Red Bulletin
|