Friss : Mi változik 2010-ben a Formula-1-ben? |
Mi változik 2010-ben a Formula-1-ben?
motorsportal.hu 2010.03.12. 15:58
Az első szabadedzéssel hamarosan kezdetét veszi az új Formula-1-es évad, ahol több módosítással találják szembe magukat a csapatok és a versenyzők. Az alábbiakban összefoglaltuk, hogy melyek azok az újítások, amelyek nagy hatással lesznek a versenyekre és a résztvevők munkájára.
Tankolás betiltása
Az idei szabályok érelmében a versenyek alatt nem lehet tankolni, így a korábban 130-140 liter benzin helyett, 220-230 liter üzemanyag fér a tankba. Az autó súlya a rajtnál így 785 kilogramm is lehet. A tartály szélességét az előírások 800 milliméterben maximalizálják, és előírják, hogy a tankot a pilótafülke fala mögött kell elhelyezni. A többletsúly miatt az FIA szigorított a törésteszteken, és a kötelező tesztek között szerepelt egy teli tankkal végzett frontális törésteszt is, amelyet az orrelem nélkül végeztek.
Pontrendszer
Az FIA felhagy a hagyományokkal és egy új pontrendszert vezet be, amelynek értelmében az első tíz helyezettet 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 ponttal jutalmazzák.
Abroncsok
Az első gumik méretét 270 milliméterről 245 milliméterre csökkentették, míg a hátsó abroncsok mérete 325 milliméter lesz. Egy pilóta egy versenyhétvége során az eddigi 13 helyett, 11 szett gumit használhat, hat garnitúrát a keményebb, és öt szettet a lágyabb keverékből. Három szettet pénteken vissza kell adni a Bridgestone-nak, ebből egy keményebb keveréket már az első szabadedzés után. Ezzel összesen 5928 darab gumit tud évente megtakarítani a gyártó. A versenyek során egyszer használni kell mindkét keveréket, kivéve ha esőfutamnak minősítik a megmérettetést. A japán gyártó a rendelkezésre álló négy bordázatlan keverékből idén is kettőt-kettőt visz el az egyes helyszínekre.
Keréksapka
Az idei évtől tilos a szénszálas anyagból készült keréksapkák használata, így a felnibe integrált burkolat veszi át ennek az aerodinamikai elemnek funkcióját.
Tömeg
Az autók minimális súlyát 620 kilogrammban határozták meg, a korábbi 605 kilogramm helyett.
Motor
Egy versenyző egy évben nyolc motort használhat, így egy aggregátnak átlagosan 1800 kilométert kell teljesítenie. Minden további erőforrás használata tízrajthelyes büntetést von maga után. Aki a kilencedik és a tizedik motort is egy hétvége alatt használja fel, annak két egymást követő versenyen kell tíz pozícióval hátrébb felsorakoznia a rajtrácsra.
Időmérő
A 24 fős mezőny miatt módosul az időmérő edzések lebonyolítása is. Az első 20 perces etapban a hét leglassabb versenyző esik ki, akárcsak a 15 perces Q2-ben. A legjobb tíz pilóta idéntől a harmadik etapban is könnyű autóval léphet pályára, mivel csak a kvalifikáció után kell a versenyre feltankolni az autót. Újabb módosítás, hogy a versenyzőknek azzal a szett gumival kell elrajtolniuk, amellyel az időmérőn (Q3) a leggyorsabb körüket teljesítették.
Költségcsökkentés
A költségcsökkentések értelmében egy csapat legfeljebb 9 millió eurót költhet motorokra, míg alkatrészeket maximálisan 40 millió euróért vásárolhatnak.
Egy csapat legfeljebb egy szélcsatornát használhat heti 60 órában. A teszteket 60 százalékos modellel végezhetik, 50 m/s sebességgel. Ugyanezt egy 1:1-es méretarányú modellel egy pályán töltött tesztnap fejében lehet elvégezni.
Az alkalmazottak számát a 2010-es év végéig 350 főre kell csökkenteni. (A limit nem érinti a könyvelést, a személyügyi- és a marketingosztályt, a sajtómunkatársakat és a takarítószemélyzetet.)
Tesztnapok
A szabályok értelmében a csapatok az évadot megelőzően 15 tesztnapot teljesíthetnek, az utolsó versenyt követően hármat. Az évad utáni gyakorláson azonban csak olyan versenyzők foglalhatnak helyet az autókban, akik nem vettek még részt Formula-1-es versenyen. Évad közbeni pilótacsere esetén - ha a tartalékversenyző az elmúlt két évben nem állt rajthoz a Formula-1-ben - plusz egy tesztnapot kap a csapat egy olyan pályán, ahol nem rendeznek versenyt.
Büntetések
Amennyiben a verseny utolsó 5 körében szabnak ki áthajtásos, vagy 10 másodperces 'stop-and-go'-büntetést szabálysértés miatt, a pilótának nem kell a boxba hajtania. Az elmúlt években ezt egységesen 25 másodperces időbüntetéssel egyenlítette ki a versenybíróság, amely a teljesített versenyidőhöz adódott hozzá. Idén azonban már különbséget tesznek az áthajtásos és a 10 másodperces büntetés között. Az áthajtásos büntetés helyett plusz 20 másodpercet kap a pilóta, míg a 'stop-and-go'-ért plusz 30 másodperc jár.
Biztonsági autó
Amikor a biztonsági autó a bevetés után elhagyja a pályát és visszatér a boxba, az élen álló pilótának nem kell várnia a hivatalos célvonalig a gázadással, hanem ezt a boxutca bejáratánál található vonal (az úgynevezett első biztonsági-autós-vonal) után megteheti. Ennek következtében több előzésre számítanak az új start után.
|