Friss : Horner: Newey-nak kellett volna serleget kapnia |
Horner: Newey-nak kellett volna serleget kapnia
f1-live.hu 2011.08.31. 20:17
Christian Horner az Autosport riporterének beszélt a hétvége eseményeiről, a csapat gumi problémáiról, Newey-ról és nem utolsó sorban a két pilótáról.
: Meg tudod mondani, mi volt a probléma az abroncsokkal? Már az időmérőn is hólyagosodtak, miért?
Christian Horner: Szombat este vettük észre, hogy a gumik felhólyagosodtak az autóinkon, bár nem csak mi jártunk így, hanem számos más csapat is. Aggódtunk, mert attól tartottunk, hogy nem biztonságos ilyen gumin elrajtolni. Többen is beszéltük (csapatok), hogy az első kereket le akarjuk cserélni a versenyre.
Az éjszaka folyamán beszéltünk a Pirelli szakembereivel, akik hoztak még gumikat a garázsba a biztonság kedvéért. Ők azt mondták, elégedettek az abroncsok kopásával, ezért, ha mi mégis lecseréljük, akkor számítsunk arra, hogy a boxból, vagy a mezőny hátuljáról kell majd elrajtolnunk.
Sokáig beszéltünk, nagyon segítőkészek voltak (a Pirelli szakemberei), majd Charlie Whiting meghozta a döntést és ugyanazon az abroncsokon kellett rajthoz állnunk. Mi is láttuk, hogy a gumik tényleg elég biztonságosak lesznek, ezért nem cseréltük le őket. Úgy oldottuk meg a helyzetet, hogy mindkét pilótánknak nagyon rövid első etapot tettünk a stratégiába.
A futamon csak úgy tapadtunk a monitorokra, a versenyzőink pedig folyamatosan visszajelzéseket adtak nekünk. Az első kiállásoknál jól megnéztük a gumik állapotát és így már több önbizalommal hoztunk döntést a következő etapról. Mark a közepeset kapta, ami nagyon jó döntés volt: a közepes keverék illik a futamokhoz. Majd a biztonsági autós fázisban Sebastian-t is behívtuk. A közepes keverék a verseny végén versenyképesebbé tette mindkét pilótánkat.
Mark levadászta Fernando-t, majd képes volt tartani a sebességét, lenyűgöző volt. Számunkra ez a kettős győzelem, ezen a pályán, ami nem a legjobban fekszik az autónknak, nem akármilyen sikert jelent.
"Az első kiállásoknál jól megnéztük a gumik állapotát..."
K: A lágyabb gumikon nagyon keveset mentetek, míg a verseny utolsó részében hosszú etapokat. Miért?
CH: A második szett lágy gumi nem az volt, amire vágytunk. Nem azért tettük fel, mert azt akartuk, hanem mert a biztonsági autó miatt tudtuk, hogy nem kell sokat mennünk rajta.
K: Nagyon jól reagáltátok le a biztonsági autót, eredetileg mikor hoztátok volna ki Sebastian-t?
CH: 5-6 kört még biztos ment volna.
K: Azt beszélik, a hólyagosodás annak köszönhető, hogy a kerekeitek dőlése nagyobb a Pirelli által javasolttól. Tényleg ez lenne a befolyásoló tényező?
CH: Szerintem ez egyedi probléma. Ha lett volna módunk száraz szabadedzésen körözni, akkor másképp állítottuk volna be az autót. A közepes keveréken semmilyen problémánk nem adódott. Láthatta mindenki, hogy top csapatok autói mind hasonló nehézségekkel találták magukat szemben. Fernando-nak is volt egy rossz etapja, Lewis-nak is voltak problémái és Jenson-nak is. Ez mind annak köszönhető, hogy a három szabadedzés közül egyik sem száraz körülménye között történt. Továbbá, ezen a pályán mások a gumikra ható erők.
K: Mark Webber említette, hogy nem kapott választ a rádión. Mi történt?
CH: Szerintem ez akkor történt, amikor bejött a biztonsági autó, mindkét versenyzőnket be akartuk hozni. Azonban akkora rádióforgalom volt ekkor, hogy az ő üzenete elakadt valahol az éterben. Azt hittük bejön ő is, de nem kapta meg az üzenetünket. Stratégiát kellett váltanunk azonnal, ami végül jól sült el. Gyorsan kellett gondolkodnunk, de végül működött a stratégia. A közepes keveréken fenomenális tempót ment, körről-körre felért Fernando-ra.
K: Váratlanul ért titeket ez a kettős győzelem?
CH: Sok szempontból igen. Ezen a pályán a motorerő dominál, főleg az első és a harmadik szektorban. Tehát az, hogy ide jöttünk és vitathatatlanul a legjobb versenyünket teljesítettük, nagyszerű. Nagyon erős tempót diktáltunk. Azt hittük, néhány ellenfelünknek jobban fog feküdni ez a pálya, de innen is látszik, mennyire nehéz megjósolni az erőviszonyokat.
K: Mark azt mondta a sajtószobában, hogy ez volt a csapat teljesítményét nézve a legjobb szereplésetek eddig, mind az időmérőn, mind a futamon a problémák ellenére. Egyetértesz ezzel?
CH: A csapat szempontjából fenomenális hétvége volt. Az időmérő nagyon trükkös volt, de mint csapat megmutattuk, hogy milyen erősek is vagyunk. Nehéz helyzetből jöttünk vissza, jókor hoztunk és jó döntéseket. Az autó sebessége hihetetlen, a pilótáink pedig odatették magukat. Remek eredményt értünk el a hétvégén, nem csak a pole pozíciót szereztük meg, hanem a kettős győzelmet is.
K: Adrian Newey nagyon letörtnek tűnt egész hétvégén, miért volt ez?
CH: Nagyon stresszes volt a hétvégén a gumik miatt. Egyből a saját felelősségének érezte, nagyon komolyan veszi az ilyesmit. Egyikünk sem akarta, hogy kockázatnak tegyük ki a pilótáinkat. Érzelemdús hétvége volt és az első 3-4 kör után úgy tűnt, kicsúszik minden a kezünkből. Mégis kettős győzelmet szereztünk, Adrian-nak kellett volna serleget kapnia.
K: Nem gondolod, hogy Mark manővere az Eau Rouge-ban megér egy 10 éves szerződést?
CH: Megmondom én… ehhez aztán tökösnek kellett lenni! Kívülről az Eau Rouge-ban… Lenyűgöző. A nap előzése volt. Szerintem élvezte is. Fernando nagyon profi volt, elég helyet hagyott neki, Mark pedig, mint mindig, most is elég bátor volt a külső ívhez. Fenomenális manőver volt, de szerintem mind becsuktuk a szemünket egy pillanatra, amikor az Eau Rouge-ba ért.
K: A bajnokság állását nézve Vettel ismét egy lépést tett előre. Mikor fogjátok lefutottnak tekinteni a dolgot?
CH: Amint a többiek számára már lehetetlen a bajnoki cím! Hét verseny van még hátra és sok pontot lehet szerezni. Ez volt a 7. győzelmünk, a 12. pole pozícióból. Minden futamot befejeztünk, de ettől nem becsüljük le az ellenfeleinket. Nem vagyunk még elégedettek, lehajtott fejjel készülünk a következő versenyre. Ilyenkor még nem arra gondolunk, hogy már eldőlt minden.
K: Tehát a fejlesztések sebessége nem változik?
CH: Nem változtatunk a hozzáállásunkon az biztos.
K: Mark is harcba szállhat?
CH: Abszolút.
K: Szerinted a Ferrari-nak több esélye lett volna, ha azonos stratégiát választotok?
CH: Nem tudom. Szerintem gyorsabbak voltunk. Láthattuk, hogy Mark öt és fél másodperces hátrányból jött fel. Úgy tűnt, hogy jobb a tempónk. A teljesítményt nézve is a legjobb versenyünk volt.
K: A pilóták támogatták az ötletet, hogy ne a boxból rajtoljatok?
CH: Beszéltünk velük, elmondtuk, mi a helyzet és azt is, hogy mit mondtak a Pirelli szakemberei. Elmondtuk nekik, hogy a kockázat minimális szerintünk. Megkérdeztük, megfelel-e nekik és dönteniük kellett.
|