Friss : Tost: Nem lesz még egy Sebastian Vettel! |
Tost: Nem lesz még egy Sebastian Vettel!
f1-live.hu 2011.08.23. 14:52
A Toro Rosso pilótáinak továbbra is kérdéses a helyzete, a csapat pedig legutóbb a 100. versenyhétvégéjét ünnepelte. Az elmúlt évek tapasztalatairól és Sebastian Vettel-ről is beszámolt Franz Tost az F1.com riporterének.
Kérdés: A 100. verseny jó alkalom arra, hogy átnézzük egy kicsit a Toro Rosso történetét, elégedett vagy a jelenlegi helyzettel?
Franz Tost: Igen, a 100. verseny egy nagy mérföldkő mindannyiunk számára. De olyan hamar elértük a 100. futamot, néha azon gondolkodom, hova tűnt ez a sok idő? (Nevet!). Nagyszerű élményeink voltak, sok jó tapasztalat és minőségi munka. Ha visszagondolok arra, hogy kezdtük, milyen igényeink voltak, akkor eszembe jut, mennyit is változott a csapat azóta. A kezdetekben olyan autókat versenyeztettünk, melyek az Egyesült Királyságban készültek és a vezetőség Faenza-ból irányította a csapatot. Majd jöttek a szabálymódosítások és teljesen új infrastruktúrát kellett kiépítenünk. Még mindig élvezem, hogy egy csapatot irányíthatok és remélem, hogy a jövőben sikereket érhetünk el.
K: Mennyire vagytok függetlenek?
FT: Ha az autóról van szó, akkor teljes mértékben. A marketing miatt azonban szoros együttműködésben vagyunk a Red Bull-al, közös marketingosztályunk van. De, amint a csapat vezetése a téma, akkor a saját magam ura vagyok.
K: Ami a versenyzőket illeti, tudsz halászni a Red Bull tehetséggondozó programjából, ha akarsz?
FT: Nos, a Red Bull maga választja meg a saját pilótáit, de mi mindig is azt a célt szolgáltuk, hogy helyet biztosítsunk nekik. A Red Bull ezzel a céllal vásárolta fel a csapatot, hogy kinevelje a pilótákat.
K: A karrieredet elnézve nem áll távol tőled, hogy segíts a fiatal pilótáknak a fejlődésben. Ralf Schumacher is egyike volt az ilyen pilótáknak…
FT: Valóban, szeretek fiatalokkal együtt dolgozni, de sporttudományt is tanultam, ezért inkább csak az edzés formálisabb részén dolgozok. Számomra az lenne az ideális, ha együtt dolgozhatnék egy már sikeres fiatal pilótával és egy újonccal a Red Bull programjából.
K: Tehát a tapasztaltabb lenne a másik újonc instruktora?
FT: Akár így is mondhatjuk. Sokkal egyszerűbb belemenni a technikai részletekbe olyasvalakivel, aki már tapasztalattal bír ebben a témában. Két olyan sráccal melózni, akiknek nincs, vagy kevéske a tapasztalatuk, nagyon időigényes és természetesen a visszajelzéseik sem hasonlíthatóak azokéhoz, akik már mérföldeket tettek meg különböző beállításokkal.
K: Mivel magyaráznád meg azt, hogy Sebastian Vettel az első teljes szezonjában képes volt nyerni a Toro Rosso-val?
FT: Nos Sebastian-nak azért volt némi tapasztalata, nem volt teljesen újonc. A BMW-Sauber tesztpilótája volt és még pontot is szerzett. Ezután került hozzánk, Toro Rosso pilótákhoz viszonyítva, több tapasztalattal. Ezért is nyerte meg az Olasz Nagydíjat.
K: Mondhatjuk azt, hogy együtt fejlődtetek?
FT: Abszolút. Amikor Sebastian velünk volt, akkor teljes Red Bull technológiát kaptunk, de a csapatot nekünk kellett felállítani. Már saját csapatunk van, de most már a kocsit is mi építjük. Tehát, akárhogy is nézzük a 6. évünket, még mindig az „építkezünk” fázisban járunk. A csapatunk együtt fejlődik a pilótákkal, de ők akár lefele is húzhatnak. A versenyző a csapat legfontosabb tényezője.
K: Pedig a versenyzők szerepéről sok az ellentmondás, van aki azt mondja, egy versenyző csak annyira jó, amennyire az autója…
FT:…de a versenyző adja a legfontosabb elemeket hozzá! Ha körbenézünk, a sikeres pilóták sokáig maradnak egy csapatnál, mert ez része az egész folyamatnak, az hogy együtt fejlődünk; a mérnökök, a pilóta, az autó és az abroncsok. Ez mind időbe telik és ha az egyikben sikert értél el, akkor azt meg akarod tartani addig, ameddig csak lehetséges. Ha csak a tényeket nézzük, számomra a siker kulcsa a pilóta.
K: A Toro Rosso Sebastian Vettel-el érte el a legnagyobb sikerét, azóta minden fiatal pilótában, aki nálatok versenyez a „Sebastian Vettel”-t keresed?
FT: Nem lesz még egy Sebastian Vettel, ahogy nem lesz még egy Michael Schumacher, vagy Ayrton Senna sem. Szerintem a legfontosabb, ami elválasztja az újoncot egy olyan pilótától, aki esélyes a dobogóra az az, hogy mennyire tudja az illető kiismerni a saját magát. Sebastian Vettel azért lett bajnok, mert sikerült kiismernie saját magát, a saját képességeit és a tulajdonságait. A kinti világ (csapat) csak a környezetet teremti meg, de a pilóta az, aki sikeressé tesz egy csapatot.
K: Mi a helyzet a két mostani sráccal, Sebastian Buemi-vel és Jaime Alguersuari-val? Ők meddig jutottak saját maguk megismerésében?
FT: Mélyre. Jönnek előre, ez az utóbbi futamokon is látszott, legutóbb mindketten pontot szereztek, várjuk még ki mit hoz az év második fele. Év végén majd a Red Bull-al együtt leülünk és megbeszéljük, hogy ki üljön a mi autónkban 2012-ben.
K: Van arra valami előírás, hogy mennyi ideig tarthat önmagunk kiismerése a Formula 1-ben?
FT: Maximum 3 év. Vagy fogalmazzuk meg így: ha nem vagy biztos 3 év után valakinek a teljesítményében, akkor kertelés nélkül meg kell mondani, hogy az illetőt felejtsük el. Hogy miért pont 3 év? Mert a mai F1-ben ennyi időre van szüksége egy pilótának, hogy újoncból olyan pilótává váljon, akire lehet számítani. Nincs már tesztelés, aki ide bejut, az egy teljesen új világban találja magát. A legjobb esetben ismeri legalább az európai pályákat még a GP2-ből. Más az, amikor valaki egy nagy csapatba kerül, más a környezet, a médiával való kapcsolatuk és a marketing. Az ilyesmit nem egy éjszaka alatt ismeri ki az ember, a legtöbb újonc nagyon sikeres volt az alsóbb szériákban és azt hiszik magukról, hogy az ő helyük a rajtrács elején van. Majd rájönnek, hogy az F1 kicsit más, keményebb dió.
K: Korábban azt beszélték, hogy Jaime elmegy a csapattól, mert sikertelen, de az utóbbi futamokon látható a javulás…
FT: Ó, Jaime. Ő egy jó példa arra, amit az előbb mondtam, nézzük meg a helyzetét. Az évad elején nem bírt lépést tartani az abroncsokkal, nem tudott könnyen átállni a Pirelli gumikra. Nagy a különbség az időmérő és a futam között a teljesítményükben, Jaime lassabb volt. Gyakran megpróbálta erőltetni, de sose sikerült. Mára ezt leküzdte és megbarátkozott a gumikkal is, ennek az eredményét láthattuk az elmúlt futamokon.
K: Ha dönthetnél a Red Bull beleszólása nélkül, kiket ültetnél a két autóba?
FT: Nos, Sebastian és Jaime jó munkát végeznek, szeretnék együttműködni más fiatalokkal is, mint Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne. Mindketten köröztök a Toro Rosso-val tavaly Abu Dhabi-ban, ráadásul Daniel volt a 3. pilótánk a HRT-s szerződése előtt. Szerintem még az évad vége előtt 3-szor, 4-szer el fogja verni Liuzzi-t.
K: Jobban ismered Sebastien Vettel-t, mint bárki más. A média szeretné úgy beállítani a dolgokat, mintha bajban lenne a címvédése, te mit gondolsz erről?
FT: Fogalmazzuk meg így: Az F1 rendkívül népszerű sport, tehát nemcsak a sport és a motorsport újságíróit vonzza, hanem a mainstream médiát is, ezek az emberek nem rendelkeznek kellő tudással, ezért kitalálnak sztorikat. Egy igazi motorsportokkal foglalkozó újságíró ilyet sosem tenne. Emlékezzünk vissza, miket írtak Nürburgring után, mégis milyen időket élünk, ha egy 4. hely már rossznak számít? Senki sem várhatja el, hogy egy pilóta hibátlan évadot teljesítsen. Legalább két nagy hibával minden pilótánál számolni kell, de ettől mindenki többet hibázik. Ahogy Seb leiskolázta Massa-t a boxban, az kemény volt. Bárki más elrontotta volna.
Ki mondta, hogy neki folyton győznie kell? Sok pilóta nyert egy, vagy két győzelemmel bajnokságot, majd csak hozta a pontokat. Mostmár arra kell gondolnia, hogy hozza haza a bajnoki címet. Ha ez megtörtént, akkor újra elkezdhet „verekedni” (Nevet!).
|